luni, 16 noiembrie 2009

Vitamina D ne ţine în viaţă

Alina Vătăman
Luni, 16 Noiembrie 2009
Carenţa de vitamina D este strâns legată de apariţia bolilor
cardiovasculare, a atacului cerebral şi poate duce chiar la decesc, se precizează într-un studiul publicat astăzi de revista "Observer".


Cercetarea s-a desfăşurat pe parcursul unui an şi a avut ca subiecţi 27,686 de persoane cu vârste de peste 50 de ani, care nu au avut în trecut nicio afecţiune cardiovasculară.

În cadrul acesteia, medicii au ţinut sub supraveghere nivelul de vitamina D al pacienţilor, în timpul controlului medical de rutină. Aceştia au fost împărţiţi în trei grupe, în funcţie de câtă vitamină D aveau în organism
:

  • normal (peste 30 de nanograme/mililitru de vitamina D în sânge)
  • scăzut (între 15 şi 30 de nanograme/ mililitru de vitamna D în sânge)
  • foarte scăzut (sub 15 nanograme/mililitru de vitamina D în sânge)

La final, rezultatele au arătat că pacienţii care au prezentat în organism un nivel scăzut al vitaminei D aveau un risc al decesului prematur cu 77% mai mare
decât cei la care această vitamină era în limite normale. În plus
, participanţii la studiu care aveau carenţe de vitamina D erau cu 45% mai predispuşi le dezvoltarea afecţiunilor coronariene şi cu 78% mai multe şanse de a suferi un atac cerebral decât cei sănătoşi.

Persoanele cu concentraţii foarte reduse de vitamina D în organism erau, de asemenea, de două ori mai expuse riscului de apariţie a insuficienţei cardiace.

"Am descoperit că în cazul persoanelor trecute de vârsta de 50 de ani, până şi cea mai mică deficienţă de vitamina D le poate pune în pericol sănătatea, prin apariţia maladiilor coronariene, a insuficienţei cardiace, a atacurilor cerebrale, dar şi printr-un risc mai ridicat al decesului prematur", a declarat doctorul Heidi May, epidemiolog în cadrul Institutului de Cardiologie "Intermountain Medical Center ", din Salt Lake City , Statele Unite.

Panaceu

Studii recente au demonstrat că vitamina D joacă un rol important în numeroase funcţii şi procese biologice, precum tensiunea arterială, controlul nivelului glucozei din sânge şi procesele inflamatorii, aceştia fiind factori de risc importanţi pentru maladiile cardiovasculare.

Medicii şi nutriţioniştii avertizeză că vitamina D nu se găseşte nicidecum în alimentele de tip fast-food, ci în peşte, ulei de peşte, acizii Omega 3 şi Omega 6, însă, principala sursă este sorele. În ceea ce priveşte doza minimă recomandată, aceasta este de 4.000 unităţi/ zi.

Pe lângă faptul că previne afecţiunile cardiovasculare, vitamina D apără organismul de gripă şi este benefică în cazul bolnavilor de cancer de colon
, ale căror şanse de supravieţuire pot creşte cu aproximativ 48%.

Sursa: Evenimentul zilei

0 comentarii:

Trimiteţi un comentariu