Apa itu 'breastfeeding' - Kelebihan, cara, tips penyusuan susu ibu

Apa itu 'breastfeeding' - Kelebihan, cara, tips penyusuan susu ibu | Breastfeeding / penyusuan susu ibu ialah memberi makan kepada bayi atau kanak-kanak muda dengan susu ibu terus dari payudara perempuan manusia (iaitu, melalui laktasi) dan bukannya dari botol bayi atau bekas lain. Bayi mempunyai refleks menghisap semulajadi yang membolehkan mereka untuk menghisap dan menelan susu. Adalah disyorkan kepada ibu-ibu untuk menyusukan bayi selama enam bulan atau lebih, tanpa tambahan formula bayi atau makanan pejal.

breastfeeding penyusuan susu ibu

Apakah faedah 'breastfeeding' atau dalam erti kata lain penyusuan susu ibu


Penyusuan susu ibu mempunyai banyak manfaat untuk bayi anda. Susu ibu kaya dengan nutrien. Ia mempunyai antibodi yang membantu melindungi bayi anda daripada jangkitan. Ia juga membantu mencegah bayi anda daripada mempunyai alahan. Bayi yang diberikan susu badan kurang cenderung untuk mengalami berat badan berlebihan, mengalami penyakit kencing manis, atau mendapat leukemia di usia kanak-kanak / budak kemudian harinya.

Breastfeeding juga mempunyai manfaat untuk anda dan bayi. Ia membantu kontrak rahim anda kembali ke saiz normal setelah diregangkan semasa mengandung dan melahirkan anak. Ia juga melambatkan kedatangan haid anda (namun anda tidak boleh bergantung kepada kaedah ini untuk mencegah kehamilan).

Penyusuan membantu anda dan bayi anda untuk mengenali antara satu sama lain. Memahami tingkah laku, gelagat bayi dan merakam memori indah sebagai kenangan bersama. Wanita yang menyusukan bayi juga mempunyai risiko yang lebih rendah seperti bayi untuk menghidap penyakit kencing manis, kanser payudara, kanser ovari, tekanan darah tinggi, dan penyakit jantung.

Baca juga : minyak zaitun mencegah penyakit kronik

Cara dan kaedah menyusukan bayi


1. Basuh tangan dan kawasan sekitar payudara dengan bersih. Dengan lembut menggunakan tangan, letakkan ibu jari di bahagian atas payudara anda dan jari lain di bawah.

2. Sentuh atau dekatkan bibir bayi anda dengan puting anda sehingga mulut bayi terbuka luas dan bersedia untuk menyusu. Letakkan puting anda perlahan-lahan ke dalam mulut bayi anda dan tarik badan bayi anda rapat dengan anda.

3. Pada saat ini, bayi anda dalam proses menyusu. Anda bolehlah merehatkan diri dengan membaca majalah mahupun menonton tv. Namun, anda perlu sentiasa memantau keadaan bayi anda kerana dikhuatiri kesukaran untuk bayi bernafas sangat tinggi kerana hidung bayi mungkin dilindungi atau ditutupi oleh payudara anda menyebabkannya sukar bernafas.

Baca juga : Istiqamah Izreen Azminda

Puting susu sakit semasa proses penyusuan susu ibu


Adalah normal untuk merasa sakit pada puting susu semasa menyusukan bayi. Hal ini disebabkan kedudukan mulut bayi dengan puting susu anda salah. Puting susu anda sepatutnya berada di tengah-tengah mulut bayi.

Selain itu, berkemungkinan untuk merasa sakit pada puting disebabkan oleh hisapan bayi. Ini terjadi kerana pada ketika itu bayi merasa sangat lapar dan gelojoh untuk mengenyangkan perutnya. Pastikan anda meyusukan bayi mengikut masa yang betul.

Kesakitan pada puting juga boleh disebabkan oleh tempoh masa anda menyusukan bayi. Adalah disyorkan untuk para ibu menetapkan masa sekurang-kurangnya 3-5 minit bagi setiap payudara. Jika anda menggunakan payudara sebelah kanan, selepas 3-5 minit tukar dan gunakan payudara sebelah kiri pula dan begitulah selanjutnya.

Baca juga : Dhia Sofea tonton online

Kekerapan untuk menyusukan bayi


Susukan bayi sekerap yang boleh. Disyorkan untuk menyusukan bayi 8-12 kali sehari bergantung kepada perkembangan proses pertumbuhannya. Semakin berusia bayi, semakin kurang kehendaknya untuk menyusu. Minta nasihat daripada doktor anda untuk kepastian.

Tanda bayi mendapat susu yang secukupnya
  • Berat bayi bertambah pada minggu pertama dan kedua.
  • Bayi kelihatan ceria dan kurang menangis.
  • Kerap membuang air kecil dan air besar.

Pastikan bekalan susu mencukupi
  • Dapatkan rehat yang secukupnya.
  • Banyakkan makan buah-buahan dan makanan berkhasiat yang lain.
  • Cergaskan badan dan banyakkan bergerak. Elakkan untuk duduk terperap dan baring sepanjang hari.

#breastfeeding #breast cancer #nuffnang BE #hari penyusuan susu ibu sedunia

0 Response to "Apa itu 'breastfeeding' - Kelebihan, cara, tips penyusuan susu ibu"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel