PM terima 3000 pelarian syria menggunakan model pelarian bosnia

PM terima 3000 pelarian syria menggunakan model pelarian bosnia - Kuala Lumpur: Kerajaan akan menggunakan model sama yang digunakan untuk membantu pelarian Bosnia dua dekad lalu bagi membawa pelarian perang Syria ke negara ini.

Timbalan Menteri Dalam Negeri I, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, kerajaan akan memastikan kedatangan mereka akan membawa kesan kepada negara dalam pelbagai apek termasuk aspek pekerjaan.

“Kita akan memikirkan mekanisme bersesuaian sebelum membawa masuk pelarian Syria berkenaan.

“Sehingga tahap ini, kita merasakan model yang digunakan untuk membantu pelarian Bosnia bersesuaian, namun akan melakukan beberapa perubahan untuk memberi impak kepada negara,” katanya dalam sidang media selepas Majlis Penyerahan Kereta Tajaan Sempena Persidangan Polis dan Pameran Peralatan Khas (GPEC) kali keempat di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, semalam.

Baca juga : 15 hari bergelap tahun 2015

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan untuk menerima 3,000 pelarian Syria semasa berucap pada sesi ke-70 Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York, 1 Oktober lalu.

Dianggarkan lebih empat juta penduduk Syria menjadi orang pelarian kerana melarikan diri daripada perang saudara yang berlaku di negara itu.

Nur Jazlan berkata, kementerian masih lagi dalam proses meneliti mekanisme yang perlu membabitkan logistik, perundangan dan kos untuk membawa masuk pelarian bosnia berkenaan.

Baca juga : cara merawat demam selesema

Sementara itu, Malaysia akan menjadi tuan rumah GPEC kali keempat bagi mempromosikan industri keselamatan dan ketenteraman awam.

“Penganjuran GPEC Asia adalah salah satu agenda strategik yang penting bagi mempergiatkan pembabitan Malaysia secara serius dalam industri keselamatan,” katanya.

0 Response to "PM terima 3000 pelarian syria menggunakan model pelarian bosnia"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel